Onze visie op onderwijs
Wij zijn een school waar de mogelijkheden en talenten van kinderen centraal staan. Daarom is persoonsvorming en respectvol omgaan met anderen en met de wereld om ons heen voor ons belangrijk. Ons leren richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden binnen betekenisvolle contexten; kennis en inzicht worden hierdoor aanzienlijk vergroot. Het is het leerproces dat we belangrijk vinden. Deze vorm van onderwijs stimuleert het eigenaarschap, de zelfstandigheid en de samenwerking van iedereen in onze school. Een goede sfeer en plezier in leren zijn belangrijke voorwaarden om onze visie tot bloei te laten komen.
Bij ons op school wordt geen onderscheid gemaakt naar godsdienst of levensovertuiging. De ontmoeting tussen verschillende mensen staat centraal. Ons motto hierbij is: 'Niet apart maar samen'.
Over verschillen tussen kinderen en ouders in uiterlijk, opvattingen en levensbeschouwing wordt bij ons op school gesproken in de kring of tijdens de lessen. Zo leren kinderen met en over elkaar, met respect voor elkaars identiteit.
Burgerschap
We willen
geïntegreerd ‘lesgeven’ in burgerschap en doen dat middels IPC. Daarbij hebben
we aandacht voor gelijkheid, diversiteit, democratie, macht en inspraak,
globalisering en duurzaamheid. Daarbij leren we de kinderen om op een correcte
manier met elkaar te communiceren, kritisch te denken en respectvol te
handelen. De doelen van Burgerschap zijn volledig geïntegreerd binnen ons
IPC onderwijs. Onderstaande doelen komen daarbij o.a. aan bod:
- We voeden onze
leerlingen op tot fatsoenlijke, evenwichtige personen die respectvol omgaan met
de medemens. Door bijv. bijbrengen van respect en begrip voor anderen en leren
waardering uit te spreken.
- We voeden onze
leerlingen op tot personen die “meedoen”, die actief betrokken (willen) zijn op
de samenleving, en die gericht zijn op samenwerking. Voorbeelden hiervan zijn:
de samenwerking met Lichtenbeek, de leerlingraad, meedoen aan acties,
zorgen voor elkaar, klassendienst en tutorlezen – van kinderen voor kinderen
enz.
- We voeden onze
leerlingen op tot personen die weten wat “democratie” inhoudt, en die daar ook
naar handelen. Door staatsinrichting, aandacht voor actuele maatschappelijke
ontwikkelingen en aandacht voor verkiezingen.
- We voeden onze
leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect voor andere
opvattingen en overtuigingen en daarbij andersdenkenden respecteren.
- We besteden
aandacht aan de algemene ontwikkeling. We geven onze leerlingen culturele
bagage mee. Wij doen aan culturele projecten, kunstzinnige vorming, houden
spreekbeurten en boekbesprekingen.
Leerlingen krijgen ook enige kennis van
religies.